CİMNASTİĞİN FAYDALARI
Ebeveynlerden
gelebilecek bir soru "Neden çocuğumu cimnastiğe yazdırayım? Geri takla
atabiliyor olmak hayatlarının devamında ona ne fayda sağlayacak?" Bu
soruya verilebilecek cevap "Hayır, takla veya yuvarlanma ona ileriki okul
veya iş hayatında doğrudan bir katkı sağlamayacaktır. Ona faydası olacak şeyler,
sağlıklı bir yaşam tarzı için gerekli fiziksel beceriler ve okul veya işte
başarılı olmasını sağlayacak cimnastikte kazanacağı kişisel ve kişiler arası
becerilerdir."
Burada
sıralanacaklar cimnastik faaliyetlerinin sağlayacağı yaşam becerileri ve
fiziksel kazanımlardan sadece bazıları. Öncelikle, bir ebeveyn olarak
çocuğunuzu cimnastik sporuna yönlendirerek çok önemli bir adım atmış olduğunuzu
bilmenizi isteriz. Cimnastiğin faydalarından birçoğu -her ne kadar bir artı
olsada- amut veya takla yapabilmekle ilgili değildir. Cimnastiğin
en önemli faydaları daha çok gelişimsel alanlarla ilgili ve çocuğunuzun daha
iyi bir öğrenci ve daha nitelikli bir genç olmasını sağlayacak yöndedir.
Cimnastik programları yalnızca cimnastikçi yetiştirmeye odaklanmaz; çocukları
her kapsamda yetkin bir yetişkin olmalarına da yöneliktir. Her çocuk,
yatkınlığından bağımsız olarak en azından 3 ile 5 yıl arası cimnastik
yapmalıdır ki cimnastiğin öğretilerinden tam manasıyla faydalanabilsin.
Bedensel
Uyum ve Sağlıklı Yaşam Tarzı
Günümüzde
çocuklarda aşırı kilo ve obezite sorunu artmakta ve bu da çocukların sağlık ve
mutluluğunu olumsuz etkilemekte. Çocuğunuza aktif bir yaşamı özendiren
bir aktiviteden daha güzel bir hediye ne olabilir? Cimnastik yapan tüm
sporcular yarışmacılara katılacak diye bir durum yoktur. Gerçekten de yarışmacı
olan cimnastikçi sayısı çok sınırlıdır. Fakat bu, cimnastiğin herkese uygun bir
spor olmadığı anlamına gelmez. Çocuk cimnastiğine katılımla ufaklıklar fiziksel
aktiviteden zevk almayı öğrenirler. Hareket etmeye karşı bu arzu zamanla diğer
sporlara doğru yönlendirerek çocuğunuzun hayat boyu aktif bir yaşam sürmesine
yol açar. Cimnastik programları çocuğun spor salonunda aktif olmasını sağladığı
gibi, dış mekanlarda da fiziksel olarak kapasitesini kullanmasına yönelik
hazırlanmaktadır.
Çocukları fiziksel aktivitelerde başarılı olmasını öğreterek,
onları bilgisayar başından kalkmasını ve telefonu/tableti bırakmasını sağlamak
gerek!
Güç Gelişimi
Cimnastik mevcut sporlar arasında, sporcu ağırlığına göre en atletik sporcuların yetiştiği bir branştır. Cimnastik neredeyse tamamen vücut ağırlığının kullanıldığı egzersizler ile alt ve üst bedeni ve "core" olarak adlandırılan gövde kısmını güçlendiren bir spordur. Cimnastik yapan çocuklar henüz çok küçük yaşlarda bu güç farkını ortaya koyabilmektedirler.
Koordinasyon
Cimnastik eğitimi
koordinasyonu ve beden farkındalığını artırmaktadır. Küçük çocuklar için ilk
yıllarda çevre ile interaksiyon çoğunlukla fiziksel çevreleri ile olmaktadır.
Cimnastik çocuğun çevre ile interaksiyonuna yönelik becerilerinin, diğer
çocuklardan daha gelişkin olmasını sağlar.
Esneklik
Bu konu, insanların üzerine daha çok düşmesi gerektiğini düşündüğümüz bir konudur. Esneklik sakatlıkları engellemek için önemlidir ve gün içerisinde karşılaştığımız ağrı ve acıları azaltan bir faktördür. Esneklik sadece cimnastikçiler için değil, diğer tüm sporcular için kritik bir konudur. Profesyonel bir spor izlediğiniz zaman, sporcu kadın ve erkeklerin ne kadar esnek olduğuna dikkat etmenizi öneririz.
Sosyal
Beceriler
Cimnastik
her yaş sporcu için sosyal becerileri geliştirme imkânı verir. Ufak çocuklar
sırada beklemeyi, bakmayı-dinlemeyi, diğer biri konuşurken sessiz olmayı,
çalışmayı ve bağımsız bir şekilde düşünmeyi ve diğerlerine saygılı olmayı
öğrenirler. Yaşça daha büyük çocuklar, bazı şeylerin niye bazı kurallar altında
olması gerektiğini, mevcut düzenlerin bir amaca hizmet etmek için belirlenmiş
olduğunu ve uygulayana fayda sağladığını öğrenirler. Ayrıca bu çocuklar, onlara
izleyen ve örnek alan daha küçük çocuklar için iyi bir rol model olacakları
için, toplum içinde yükselen basamaklardan birine ilk adımlarını atmış olurlar.
Elbette bu beceriler eğitmen ekibi tarafından vurgulanmakta ve çocuk davranışa
gerekli düzeltmeler ile kazanılmaktadır.
Özgüven
Aşamalar halinde
tasarlanmış antreman programları, çocuğunun kendi gelişimini görmesini ve
çalışarak başarma duygusunu tatmasını sağlamaktadır. Bu da çocuğun kendine olan
güvenini artırmaktadır.
Nezaket
Cimnastik eğitiminde kibar olmak çift yönlü bir olgudur. Eğitmen tüm öğrencilerine sporun elverdiği ölçüde nazik davranır ve karşılığında öğrencilerden de aynı nezaketi görmek ister. Eğitmenlerin nazik ve özenli tutumlarının, siz veliler tarafından çocuğunuza vereceğiniz eğitim ile tamamlanması beklenmektedir.
İş
Etiği
Cimnastik
kolay bir spor değildir. Hiçbir antrenör çocuğa cimnastik becerisini gökten
indiremez. Öğrenilen her kâbiliyet kişinin kendi sıkı çalışması ve tekrarıyla
başarının çok net bir şekilde görülebiliyor olmasıdır. Çocuk ne kadar sıkı
çalışırsa, o kadar çabuk ilerler. Bir çocuğa çabalama ve başarma arasındaki
ödünleşmeyi göstermenin bundan başka çok fazla yolu yoktur.
Disiplin
Bu
cimnastiğin çok önemli bir tarafıdır ve iki ayrı bileşeni vardır. Salonda,
çocukların güvenliği için belirlenmiş kurallar vardır. Bu kuralların izlenmesi
gerekir ve bu da disiplin gerektirir. Diğer bileşen ise öz disiplindir.
Her öğrenci antrenörün istediği düzeltmeleri, antrenör istediğinde
uygulayabilmelidir. Bunun yanında çocuk, antrenör diğer bir sporcuyla
ilgilendiği anda kendisine verilen görevi uygulamaya devam edecek öz disipline
sahip olması gerekmektedir. Kimse izlemiyorken bile sıkı çalışabilmek bir kişinin
karakterinde önemli bir yöndür ve asla gözardı edilmemelidir.
Kararlılık
Cimnastik kararlılık doğurur. Cimnastikteki birçok kabiliyeti edinebilmek tekrarlı denemeye ve çalışmaya ihtiyaç duyar. Cimnastik sporu çocuğu beceremediği her seferde kalkıp tekrar denemesi için cesaretlendirir. Çocuk bilir ki, çalışmaya devam ederse meyvesini mutlaka alacaktır.
Korkuları Yenmek
Cimnastiğin bir yönü de bilmeyene imkânsız veya tehlikeliymiş gibi gelmesidir. Hayattaki birçok korku, daha önce hiç yapmadığımız bir şeyi denemek ile ilgilidir. Eğitmen, öğrencisinin korkularını ona ifade etmesinde onu cesaretlendirir ve korkuları yenebilmek için ulaşılabilir hedefler oluşturarak öğrencinin korkusunu yavaş yavaş yenmesini sağlar. Küçük cimnastikçi antrenörleri tarafından sıklıkla yeni denemelere sevk edilir ve bir tür "challenge" ile karşılaşır. Bu yeni aktivitede antrenör çocuğa adım adım ilerleyebileceği bir yol sunar ve sonunda verilen görev başarılır. Bu yaklaşım, çocuğun zorlukları aşmak için stratejiler geliştirmesinde, gerek spor salonunda gerekse hayatta yeni şeyleri korkmadan deneyebilmesinde çok faydalı olur.
Performans
Göz
ardı edilen bir şey, kalabalık önünde performans sergileyebilme yetisidir.
Cimnastikte bu durum doğal bir gerekliliktir. Cimnastik salonunda sporculara,
diğer sporcuların hareketleri nasıl yaptıklarını izlemesi öğütlenir. Böylece
hem yaparak hem de izleyerek öğrenme gerçekleşmiş olur. Bu olgu çocuklarda,
diğer çocukların bakışları altında öne çıkmasını ve çekinmeden kendini
göstermesini kolaylaştırır. Cimnastikçi çocuklar, sınıfta sorulan soruya
cevabından emin olmasalar bile el kaldırıp cevaplamaya gönüllüdürler. Cimnastik yapan çocuklar
doğruyu yaptıklarına inanma, yanlış olsalar bile ellerinden gelenin en iyisini
yapmaya çaba sarf etme yetisi kazanırlar.